از 313 نفر ياران امام زمان (عج) چند نفر زن هستند ؟

از 313 نفر ياران امام زمان (عج) چند نفر زن هستند ؟

اين كه چند نفر از ياران حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ، زن هستند ، دقيقاً مشخص نيست و حتي اين كه زني در ميان ياران خاص آن حضرت باشد ، مورد ترديد است ؛ چرا كه بيشتر رواياتي كه در بارۀ عدد ياران حضرت در كتاب‌هاي معتبر شيعه وارد شده است ، همگي آن‌ها را مرد ذكر كرده‌اند ؛ حتي رواياتي كه نام ياران حضرت را برده‌اند ، نام هيچ زني در ميان آن‌ها ديده نمي‌شود ؛ مثلاً محمد ابراهيم نعماني در كتاب معتبر الغيبة و مرحوم شيخ مفيد رحمت الله عليه در الإختصاص روايتي را با اين سند نقل مي‌كنند :

أخبرنا أحمد بن محمد بن سعيد ، عن هؤلاء الرجال الأربعة ، عن ابن محبوب . وأخبرنا محمد بن يعقوب الكليني أبو جعفر ، قال : حدثني علي بن إبراهيم بن هاشم ، عن أبيه . قال : وحدثني محمد بن عمران ، قال : حدثنا أحمد بن محمد بن عيسى ، قال : وحدثنا علي بن محمد وغيره ، عن سهل بن زياد ، جميعا ، عن الحسن بن محبوب . قال : وحدثنا عبد الواحد بن عبد الله الموصلي ، عن أبي علي أحمد بن محمد بن أبي ناشر ، عن أحمد بن هلال ، عن الحسن بن محبوب ، عن عمرو بن أبي المقدام ، عن جابر بن يزيد الجعفي ، قال : " قال أبو جعفر محمد بن علي الباقر ( عليه السلام ) : يا جابر ، الزم الأرض ولا تحرك يدا ولا رجلا حتى ترى علامات أذكرها لك إن أدركتها ... . فيجمع الله عليه أصحابه ثلاثمائة وثلاثة عشر رجلا ، ويجمعهم الله له على غير ميعاد قزعا كقزع الخريف .

... خداوند 313 نفر مرد از اصحاب آن حضرت را جمع مي‌كند ؛ بي آنكه قبلا وعده داده باشند ، آمدنشان همچون ابرهاي پاييزي است كه با حركات تند مي آيند .

كتاب الغيبة ، محمد بن إبراهيم النعماني ، ص 288 – 291 و الاختصاص ، الشيخ المفيد ، ص 257 و ... .

اين روايت از نظر سندي هيچ مشكلي ندارد ، در بسياري از كتاب‌هاي شيعه نقل شده و روايتي است كاملاً معتبر . و روايات بسيار ديگري با همين مضمون كه نقل همگي آن‌ها فرصت بيشتري مي‌طلبد .

اما از آن طرف روايت ديگري را مرحوم عياشي در تفسير خود نقل كرده است كه مي‌گويد پنجاه نفر از ياران حضرت مهدي زن هستند :

عن جابر الجعفي عن أبي جعفر عليه السلام يقول : الزم الأرض لا تحركن يدك ولا رجلك ابدا حتى ترى علامات اذكرها لك في سنة ... ويجيئ والله ثلاثمائة وبضعة عشر رجلا فيهم خمسون امرأة يجتمعون بمكة على غير ميعاد قزعا كقزع الخريف ...

سوگند به خدا سيصد و اندي نفر مرد مي آيند و در ميان شان پنجاه نفر زن هستند در مكه اجتماع مي‌كنند بي آن كه قبلا وعده داده باشند ، آمدن شان همچون ابرهاي پاييزي است كه با حركات تند مي آيند .

تفسير العياشي ، محمد بن مسعود العياشي ، ج 1 ، ص 64 – 66 .

از آن‌جايي كه سند روايت ، تا جابر بن عبد الله جعفي ، ذكر نشده است ، نمي‌شود به آن استناد كرد .

از اين رو ، اين كه تعدادي از ياران حضرت مهدي از بانوان باشند ، قطعي نيست .

دیدگاه ها

سلام.دوستان مطالبی برای بنده و برادرم اتفاق افتاده ک نمیتونم بازگو کنم فقط بدانید ک ظهور بینهایت نزدیک است اللهم عجل لولیک الفرج

سلام
دوستان همون طور که همیشه شنیدیم ياران اصلی
امام زمان 313نفرن و امام زمان دراین همه سال
هنوز تمام این یاران رو نداره و اگه داشت قطعا
ظهور میکرد میلیاردها آدم تو کل دنیا هست و بیشتر از1200سال از غیبت امام
میگذره و تو همه این سالها امام این افراد رو یکجا جمع نکردن
درضمن امام زمان هرکسی رو یار خودش انتخاب نمی کنه
برای مثال
یاران امام زمان باید سیاست بسیار شدیدی داشته باشن
اهل دزدی نباشن وارزني ریا اختلاس دزدی نکن
هر لحظه که امام زمان خواستند براشون جوون بدن و بميرن
اونها آدم های عادی نیستن آدمهایی هستن که باوجود زرنگی
و هوش زیاد و سیاست قويشون کار بد نکردن و جلو
خطا و شيطونو گرفتن و کارشون خیلی درسته
پس حالا می فهمیم که چرا تا حالا نتونستن ظهور کنن
هروقت تونستن همچین آدم هایی داشته باشن با اعتماد
همکاريشون ظهور میکنن و کل دنیا گل و بلبل میشه

به نظر من همانطور که امام حسین هنگام حرکت به کوفه زنان و کودکان را همراه خود داشتند احتمال اینکه تعدادی زن در یاران خاص حضرت باشند کم نیست

به نام خدا یعنی سربازان امام زمان (عج الله) از قم هستند ؟؟؟

مخاطب گرامی، از حسن توجه تان به این مرکز سپاسگزاریم. برای اینکه امکان پاسخ به دغدغه هایتان فراهم شود، باید از راه های ارتباطی زیر کمک بگیرید و آنها را مطرح نمایید تا محققان به آنها پاسخ دهند و برایتان ارسال نمایند :
** درج سوال در همین سایت : http://mahdaviat.porsemani.ir/soal
** درج سوال به وسيله پيامك : 30001619
** درج سوال در سايت پرسمان : http://www.porseman.org/q/newq.aspx
** درج سوال به وسیله ربات تلگرام پرسمان : @porsemanbot

بانوان هم از یاران خاص امام زمان هستند...

در مورد 313 نفر اشتباه میکنید که با بیان عدم قطعیت حضور 50 زن در این دسته این امر زیر سوال میبرید. به عنوان یک خانم این امر باعث ناامیدی من میش ک هیچوقت تلاش نکنم که به این مقام برسم. اگر این گناه ب گردن میگیرید این نوشته رو تغییر ندید وامام زمان ناراحت کنید. طبق احادیث هر مطلبی نباید بیان کرد بازخوردش مهم است.

۳۱۳ نفر یا امام زمان ک میگویند همه مرد هستند طبق برخی روایات گفته شده ک این ۳۱۳ نفر هسته ی مرگزی(فرماندهان) سپاه امام زمان هستند

طبق حدیثی از امام باقر ۵۰ نفر از هسته ی مرکزی یاران امام زمان رو زنان تشکیل میدن. منبعشم اگه خواستین: بحار الانوار _ علامه مجلسی _ جلد ۵۳ _ صفحه ی ۲۲۳

Member since:
13 اردیبهشت 1394
Last activity:
2 سال 14 هفته

بنابر روايات، ياران حضرت را سه گروه تشكيل مي‌دهند:
1. سيصد و سيزده نفر؛
2. ده هزار نفر؛
3. عموم شيعيان و مؤمنان هستند.
بر اين اساس ياران امام زمان (عج) بسيار مي باشند و عدد آنها غير قابل شمارش است؛ از جمله يماني و لشگرش، خراساني و سپاهش، حسني و يارانش، گيلاني و همراهانش و سائر احزاب شيعه كه در آن سال قيام خواهند كرد يا كساني كه به لشگر حضرت بعد از ظهور ملحق خواهند شد؛ ولي آنچه اهتمام به ذكر آنان شده كساني اند كه در هنگام بيعت يا در هنگام خروج حضرت با ايشان هستند و جزو اصحاب خاص آن جناب شمرده مي شوند.اينان غير از ياران عمومي امام مي باشند .
اصحاب خاص حضرت دو نوع مي باشند:
اصحاب خاص الخاص كه همان 313 نفرند.
اصحاب خاص كه ده هزار نفر مي باشند.
و فرق اين دو قسم از چند جهت است:
اول: 313 نفر فرماندهان خاص حضرت ولي عصر (عج) در روي زمين هستند ولي دسته دوم خير.
دوم: تا 313 نفر در مكه جمع نشوند حضرت ظهور علني نخواهند داشت و حاضر از بيعت عمومي در مسجد الحرام نخواهند شد.
ولي تا هزار نفر جمع شوند قيام حضرت خارج مكه نخواهد بود.
سوم: با 313 نفر حضرت بيعت خصوصي مي كنند بعد بيعت عمومي ولي ده هزار نفر فقط بيعت عمومي با حضرت دارند.
و اين اشخاص 313 نفره و ده هزار نفر افرادي هستند كه نام و تبار و قبيله آنها و محلشان در كتابي كه نزد حضرت است ثبت شده است. يار و سرباز امام بودن ويژگي هايي دارد كه هم با ملاحظه روايات معصومان (ع) و هم با ملاحظه تاريخ مي توان آنها را به دست آورد. وقتي به تاريخ معصومان (ع) نگاه مي كنيم، در مي يابيم كه در ميان مسلمانان، آنها كه به امام خويش معرفت و شناخت بيشتر و عميق تري داشتند و به همين دليل، در برابر او و فرمان هايش به صورت كامل تسليم بودند و به جاي حرف و ادعا؛ در مقام عمل پيروي خود را نشان دادند، همان ياران واقعي پيامبر(ص) و ائمه (ع) در جنگ ها، سختي ها و تلخي ها بودند؛ افرادي چون: سلمان فارسي، ابوذر و مقداد براي پيامبر (ص) و افرادي مثل مالك اشتر و عمارياسر براي اميرمومنان علي(ع) و نيكاني چون 72 تن شهيد كربلا براي امام حسين (ع). جالب اين كه در روايات فراواني كه درباره ويژگي هاي ياران امام مهدي (عج) آمده بر مسئله معرفت عميق ياران به آن حضرت و اطاعت كامل و بي چون و چراي ايشان از امام خود، تاكيد شده است؛ همچنين روايات به سلامت نفس، پاكي و تقواي آنان تصريح مي كندامام صادق (ع) درباره اين افراد فرموده است:«آنها مرداني هستند كه دل هايشان همانند قطعه اي آهن (محكم) است. هرگز دچار ترديد نمي شوند. ... پروانه وار دور شمع وجود امام مي گردند و خود را سپرجان او قرار مي دهند... در سراسر شب نغمه هاي نماز وذكر وعبادتشان چون صداي زنبور به گوش مي رسد.آنها زاهدان شب و شيران روز و در برابر امام عزيزشان كاملاً مطيع و تسليم هستند.»
البته به اين نكته بايد توجه كرد كه ياران امام مهدي (عج) هم مثل ديگر ائمه (ع) مراتب مختلفي دارند و روايات، بيشتر به ويژگي هاي ياران نزديك حضرت كه از بهترين شيعيان هستند، پرداخته است. به طور طبيعي هر يك از ما اميدواريم جزء ياران حضرت باشيم؛ چون هم به او عشق مي ورزيم، و هم منتظر قدوم مبارك اوييم و هم در دل و جان تصميم به اطاعت ازاو داريم، ولي بايد همتمان آن باشد كه در مقام ياوري تا آن جا بالا بياييم كه مايه روشني چشم ايشان باشيم؛ به گونه اي كه امام به ياري ما دل گرم باشد؛ همان گونه كه مالك اشتر براي امام علي (ع) اين چنين بود و علي (ع) در فراق او و در ماتم او گريست و فرمود: «شما نمي دانيد مالك كه بود؟»
بنابراين، راه براي همه باز است تا جزء ياوران حضرت باشند. با به دست آوردن ويژگي هاي رفتاري ياران حضرت و سعي در به دست آوردن اخلاق اسلامي و تقواپيشگي در همه حال، و با دعا و تضرع به درگاه حضرت حق و خواستن از او، از جمله خواندن دعاي عهد در هر صبح -كه بر اساس فرموده امام صادق (ع) «خواننده دعاي عهد از جمله ياوران مهدي (عج) است و اگر بميرد خدا او را در روزگار ظهور بر مي گرداند.» - مي توان به اين مهم دست يافت.
نكته بسيار مهم اين كه ياري امام زمان (عج) تنها در زمان ظهور حضرت نخواهد بود، بلكه همين امروز و در دوره غيبت هم، راه ياري رساندن براي همه باز است؛ البته اين به تناسب موقعيت افراد فرق مي كند. براي مثال،‌ يكي از راه هاي ياري امام زمان (عج) اين است كه سعي كنيم دوستان آن حضرت را زياد كنيم و اين هدف مقدس را از راه هاي گوناگون به انجام رسانيم؛ مثل اين كه ياد و نام امام زمان را در محيط و جمع فاميل و دوستان و همسايگان زنده نگه داريم و سعي كنيم دوستان و فاميل را از بدي ها دور نگه داريم؛ چون گناه و فساد آنها را از امام زمان (عج) و دوستي آن حضرت جدا مي كند پس بكوشيم با روي خوش، نصيحت، دلسوزي و عملكرد زيبا، در ساختن ديگران گام برداريم و از امر به معروف و نهي از منكر خسته و آزرده نشويم. يكي از مهم ترين قدم ها براي ياري امام، شناخت شخصيت آن حضرت است. اگر كتاب هاي مربوط به امام زمان(عج) را مطالعه نماييد، طبيعي است كه با راه هاي زيادي تحت عنوان وظايف منتظران آشنا مي شيويد؛ يعني عمل به وظيفه، بهترين راه براي ياري حضرت مهدي(عج) است. امام زمان (عج) در نامه اي به شيخ مفيد فرمودند:«فاتقو الله جل جلاله و ظاهرونا علي انتياشكم من فتنه؛ تقوا پيشه كنيد و ما را در نجات دادن خودتان از فتنه هاي ياري كنيد.» ترك گناه و حرام، عمل به واجبات، سعي و تلاش جدي وخالصانه در تحصيل و كار و راهنمايي ديگران براي اداي واجبات و ترك حرام ها، بزرگ داشت روزهاي مربوط به امام زمان (عج) و برپايي و شركت در مراسم ها و ... ما را از ياران امام زمان (عج) قرار مي دهد.
خلاصه آنكه براي اينكه از ياران واقعي امام زمان باشيم بايد رفتارها و برخوردها وگفتارهاي خود را مهدوي كنيم؛ يعني، زندگي مهدوي داشته باشيم. در اين راستا عمل به راهكارهاي زير توصيه مي شود:
1. سنخيت با امام‏
كساني كه مي خواهند از ياران واقعي امام زمان باشند ، وضعيت فكرى، روحى و عملى خود را به گونه‏اى سامان مى‏بخشند كه سنخيت كاملى با امام زمان(عج) داشته باشند. به طور كلى هر انسانى داراى سه مرتبه وجودى (افكار، صفات و اعمال) است و هيچ انسانى از اين قاعده مستثنا نيست. اگر كسى بخواهد به انسان ديگرى نزديك شود، چاره‏اى ندارد جز اينكه بكوشد نوع اعتقاد، باورها، صفات و رفتار خود را به ايشان نزديك سازد تا از اين طريق شيعه و پيرو واقعى او باشند.
امام باقر«ع» در تفسير آيه «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا»؛ آل عمران (3)، آيه 200. فرمود: «اصبروا»، يعنى صبر كنيد بر اداى واجبات و «صابروا»، يعنى شكيبا باشيد بر اذيّت دشمنان و «رابطوا»، يعنى رابطه ناگسستنى با امام خود، مهدى منتظر(عج) داشته باشيد» منتخب الاثر، ص 515، ج 8 ؛ الغيبة النعمانى، ص 199 ؛ تفسير برهان، ج 1، ص 234..
2. پرهيزكارى و تزكيه نفس‏
يكى از وظايف و بايسته‏هاى مهم ياران امام زمان ، آراستن درون با فضايل انسانى و چنگ زدن به مكارم اخلاقى است ؛ يعنى، همان طور كه قرآن مى‏فرمايد: «اگر مى‏خواهيد محبوب خدا باشيد، تقوا پيشگى كنيد» ؛ اين قانون در مورد حضرت مهدى(عج) نيز هست.

بسى گفتند از عيسى و مهدى‏مجرّد شو، تو هم عيساى عهدى‏

ز مهدى گر چه روزى چند پيشى‏بكش دجّال خود، مهدىّ خويشى‏

چو تو در معرفت، چون طفل مهدى‏چه دانى، قدر علم و فضل مهدى؟!

به نور علم مى‏كن ديده روشن‏كه تا بتوانيش هر لحظه ديدن

ر.ك: كنزالحقايق، شيخ محمود شبسترى.
از امام صادق«ع» نقل شده است: «براى صاحب الامر، غيبتى طولانى است ؛ در اين دوران هر كس بايد تقوا پيشه سازد و به دين خود چنگ زند» الغيبة النعمانى، ص 250، باب 14، ح 5..
3. اظهار محبّت وولايت
يكى از اوصاف ياران خالص امام زمان(عج)، مهرورزى و محبّت سرشار به آن حضرت و تولاي اواست. پيامبر اكرم«ص» درباره لزوم دوستى حضرت مهدى(عج) مى‏فرمايد:
«مَن اَحَبّ اَن يَلقى اللّه و قَد كَمل ايمانُهُ و حَسُنَ اِسلامُهُ فَليَتَوَلَّ الحُجّة صاحب الزمان المنتظر»؛ بحارالانوار، ج 36، ص 296، ح 125. ؛ «هر كس دوست دارد خدا را ملاقات كند ؛ در حالى كه ايمانش كامل و اسلامش نيكو باشد، پس بايد دوستدار حضرت حجّت، صاحب الزمان منتظر باشد».
خود امام مهدى(عج) نيز مردم را به كارهايى سفارش فرموده كه موجب ازدياد محبّت و مودّت مى‏شود: «هر يك از شما بايد به امورى بپردازد كه او را به محبّت ما نزديك كند و از كارهايى كه ناخوشايند ما است، دورى جويد ؛ زيرا ظهور ما به صورت ناگهانى فرا مى‏رسد» همان، ج 53، ص 176..
4. اظهار اشتياق و چشم به راه بودن‏
شور طلب و علاقه ديدار يار و اظهار شيدايى و اشتياق به محبوب، از ويژگى‏هاى بارز ياران امام زمان است ؛ چنان كه در دعاى ندبه آمده است: «ليتَ شِعرى اَينَ استَقرّت بِكَ النّوى بَل اَىُّ ارض تُقِلُّك اَو ثَرى ابرضوى ام غيرها ام ذى طوى...»؛ اقبال الاعمال، ص 298. ؛ «اى كاش مى‏دانستم در چه جايى منزل گرفته‏اى و چه سرزمين و مكان تو را در بر گرفته است! آيا در كوه رضوى هستى و يا در جاى ديگر و يا در ذى‏طوى هستى...».
امام على«ع» وقتى از امام مهدى(عج) و صفات آن حضرت مى‏گويد ؛ ناگاه از درون سينه آهى مى‏كشد و شوق ديدار آن بزرگوار را ابراز مى‏دارد.
5. شناخت و معرفت امام‏
يكى از وظايف ياران مصلح موعود ،شناخت راهبر وپيشواي خود و آشنايى و ارتباط هر چه بيشتر با آن حضرت است. شناخت امام«ع» به حدى ضرورت دارد كه در روايات معتبر شيعه و سنّى آمده است: «هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلى مرده است» كمال الدين، ج 1، ص 371 ؛ بحارالانوار، ج 51، ص 160 ؛ ينابيع المودّة، ج 2، ص 372.. اين معرفت هم شامل نام و نسب مى‏شود و هم شامل اوصاف و ويژگى‏ها و هم اهداف و برنامه‏ها مى‏باشد. به همين جهت در يكى از دعاهاى معتبر و معروف مى‏گوييم: «اللهم عرّفنى نفسَك فانّك ان لم تُعرّفنى نفسَّك لم اعرف نبيّك، اللّهم عرّفنى رسولَك فانّك ان لم تعرّفنى رسولك، لم اعرف حجّتك، اللّهم عرّفنى حجّتك فانّك اِن لم تُعرّفنى حُجّتك ضللتُ عن دينى»؛ كافى، ج 1، ص 337، ح 5 ؛ كمال الدين، ج 2، ص 512..
6. ارتباط وتجديد عهد با ولايت‏
حفظ و تقويت پيوند قلبى با امام عصر(عج) و تجديد دايمى عهد و پيمان با آن حضرت، يكى ديگر ازشرايط ياري امام در عصر غيبت است.
7. مبارزه و امر به معروف و نهى از منكر
ياوران حضرت مهدى(عج)، بايد هموارهآماده پيوستن به قيام جهانى حضرت مهدى(عج) باشند و در عين حال خود عليه ظلم و ستم و فساد، مبارزه كنند.
رسول گرامى اسلام فرمود: «لا يزالونَ قومٌ من امّتى يُقاتلون على الحقّ ظاهرين الى يوم القيامة»؛ نهج الفصاحه، ج 2، ص 516 ؛ منتخب الاثر، ص 514. ؛ «همواره گروهى از امت من تا روز رستاخيز، پيروزمندانه در راه حق نبرد مى‏كنند».
در روايات به نمونه‏اى از منتظران و شيعيان واقعى امام«ع» در عصر غيبت اشاره شده كه عليه ظلمت و فساد قيام مى‏كنند و راه امامان خود را تداوم مى‏بخشند و جانشين ولى‏عصر(عج) در روى زمين هستند.
امام صادق«ع» مى‏فرمايد: «فيَجعَلُ اللّه قم و اهلَها قائمين مقام الحجّة»؛ منتخب الاثر، ص 443. ؛ «خداى تبارك و تعالى، قم و اهل قم را قائم مقام حجّت قرار مى‏دهد» و نيز «قم به اين جهت قم ناميده شده كه اهل آن در محضر قائم آل محمّد(عج) گرد مى‏آيند و با او قيام مى‏كنند و از يارى او منحرف نمى‏شوند» همان، ص 485..
8. حق خواهى و حق مدارى‏
تاريخ، صحنه حضور و نزاع دو گروه حقّ و باطل و دو انديشه طغيان‏گرى و حق‏گرايى است ؛ راه حقّ و صلاح، راه پيامبران و صالحان و راه باطل و كفر، راه شياطين و سردمداران زر و زور و تزوير است. اين دو گروه و نبرد ميان آنها، هميشه در جامعه بوده و همه منتظران واقعى امام زمان(عج)، بايد پيرو و طرفدار حق و مخالف و دشمن باطل باشند. با ظهور حضرت مهدى(عج)، جهان شاهد مصاف نهايى حق و باطل و پيروزى و غلبه حق به رهبرى آن حضرت خواهد بود و منتظران ظهور نيز در هر حال بايد براى چنين مصافى آماده باشند و خود نيز بايد حق و حق خواهى را محور و مدار برنامه‏ها و فعاليت‏هايشان قرار دهند.
رسول خدا«ص» در اين زمينه مى‏فرمايد: «لا تَزالُ طائفة مِن اُمّتى على الحَقّ ظاهرين حتّى يأتى امرُ اللّه»؛ نهج الفصاحه، ج 2، ص 516 ؛ منتخب الاثر، ص 514 ؛ بحارالانوار، ج 51، ص 52. ؛ «گروهى از امت من همواره حق را آشكار مى‏كنند تا فرمان خدا (امر ظهور) فرا رسد».
حضرت على«ع» نيز مى‏فرمايد: «واللّه ما يكونُ ما تأملون حتّى يهلِك المبطلون و يضمحلّ الجاهلون و يأمن المتّقون...»؛ نهج البلاغه، ج 1، ص 198 ؛ الغيبة طوسى، ص 279. ؛ «به خدا سوگند! آنچه آرزو مى‏كنيد، تحقّق نمى‏يابد، مگر هنگامى كه باطل از بين رود و نادان‏ها نابود شوند و پرهيزگاران، آرامش خود را باز يابند...».
9. كسب آمادگى براى ظهور
امام صادق«ع» نيز فرموده است: «هر يك از شما بايد براى خروج حضرت قائم (سلاحى‏) مهيّا كند - هر چند يك تير باشد - خداى تعالى هرگاه بداند كسى چنين نيتى دارد، اميد آن است كه عمرش را طولانى كند تا آن حضرت را درك كند (و از ياران و همراهانش قرار گيرد الغيبة النعمانى، ص 321، ح 10
پس براى ظهور حضرت مهدى(عج) و يارى آن حضرت، بايد در هر لحظه‏اى آماده بود و خود را مهيّا نگه داشت و اين شامل آمادگى نظامى، جسمانى و... مى‏شود ؛ اما مهم‏تر از همه آمادگى فكرى، علمى و سياسى در عصر غيبت است.
10. اطاعت از نايبان امام«ع»
عصر غيبت، دوران پنهان زيستى امام و عدم دسترسى به او است ؛ در اين صورت براى اخذ احكام و تعاليم دينى و عمل به وظايف و تكاليف سياسى، اجتماعى و عقيدتى، بايد به نايبان عام آن حضرت مراجعه كرد و به ولايت و رهبرى آنان گردن نهاد. فقها و علما، به عنوان جانشينان امام معصوم«ع»، راهبران جامعه و هاديان امت و محل رجوع مردم هستند و احكام دينى را با اجتهاد و تفقه خود، به آنان ابلاغ مى‏كنند.
براي مطالعه بيشتر ر.ك:مهدويت (پيش از ظهور )،رحيم كارگر ،نشر معارف

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • تگ های مجاز : <a> <br> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
15 + 4 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .