آيا صحت دارد دجال از يهوديه اصفهان خروج خواهد كرد؟

آيا صحت دارد دجال از يهوديه اصفهان خروج خواهد كرد؟

آيا صحت دارد دجال از يهوديه اصفهان خروج خواهد كرد؟

در مورد اصل دجال اختلافات زيادي وجود دارد. دجال در لغت دَجَل به معناي روكش نمودن يك شئ است كه باطن آن كم‌ارزش باشد ولي روي‌ آن زرق و برق داده يا طلاكاري كنند بنابراين وقتي دجال را براي كسي بكار مي‌برند يعني‌ آن شخص منافق، دروغگو و فريبنده است[1] البته معاني متعددي كه گاه به ده معنا مي‌رسد براي اين واژه ذكر شده است، كه به عنوان نمونه به يكي از آنها اشاره شد.

پيشينه دجال:

تاريخچه دجال به قبل از اسلام برمي‌گردد در كتاب انجيل نام دجال نيز به ميان آمده است از آيات انجيل استفاده مي‌شود كه دجال به معناي دروغگو و گمراه كننده است و چنين استفاده مي‌شود كه داستان خروج دجال و زنده بودنش در آن زمان هم در بين نصاري شايع بوده و در انتظار خروجش بوده‌اند[2] در اسلام نيز سخن از دجال به ميان آمده است و رواياتي در اين موضوع از فريقين وارد شده است، كه روايات اهل سنت در اين باب به مراتب بيشتر از رواياتي است كه در منابع شيعه موجود مي‌باشد و اكثر روايات شيعه نيز در اين موضوع برگرفته شده از منابع حديثي اهل سنت مي‌باشد.

مرحوم علامه سيد محمد صدر در جلد سوم موسوعه ارزشمند الامام المهدي با عنوان «تاريخ الغيبه الكبري» بحث مفصلي را به بررسي دجال اختصاص داده است ايشان معتقدند كه اخبار دجال مبتلا به دو اشكال جدي هستند. اول ضعف سندي دوم دلالت بر ايجاد معجزات مضلّه كه به لحاظ قوانين كلامي محال است. كه خداوند سبحان قدرت خرق عادت و اظهار معجزه را به افراد گمراه و گمراه‌كننده واگذار نمايد.

و بعضي از محققين ديگر ريشه تعريفات و توصيفاتي كه در رابطه با دجال به ما رسيده است را به دو روايت برمي‌گردانند كه در كتاب بحارالانوار و كتب ديگر نقل شده است كه از ديدگاه علم رجال سند اين دو روايت ضعيف مي‌باشد و نمي‌شود به اين توصيفات اعتماد نمود.[3]

به قول بعضي از محققين بزگوار[4] روايات را اگر حمل بر معناي رمزي كنيم از كنار گذاشتن آن روايت بهتر است مخصوصاً روايات دجال كه بعضي از آنها به شخص حضرت رسول ـ صلي الله عليه و آله ـ مي‌رسد و متعين است كه بگوييم رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ به يك سلسه معاني حقيقي گسترده اجتماعي با اين عبارت اشاره نموده‌اند.

اما ديدگاه ما: از منظر ما اصل قضيه دجال به طور اجمال صحت دارد ولي تعريفات و توصيفاتي كه درباره‌اش شده است مدرك قابل اعتمادي ندارد. و اين قضيه بدون ترديد با افسانه‌هايي آميخته شده است كه صورت حقيقي خود را از دست داده است.

در مجموع مي‌توان بيان نمود كه دو ديدگاه راجع به دجال وجود دارد.

1 . دجال شخصي: كه در برخي روايات توصيفاتي براي او ذكر شده است مانند دجال مردي چاق،‌سرخ ‌رو، موي سر مجعّد، چشم راست او اعور، چشم او مانند دانه انگوري است كه بر روي آب قرار دارد.[5]
و در روايت ديگر آمده است در زمان پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ دجال موجود بوده است و نامش عبدالله يا صائد بن صيه است. پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ و اصحابش به قصد ديدار او به خانه اش رفتند او مدعي خدائي بود عمر خواست او را به قتل برساند ولي پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ مانع شدند.[6]
قابل توجه است كه محمد ابن يوسف گنجي در كتاب البيان صفحه صد و هشت در اين مطلب ترديد كرده روايتي را نقل مي‌كند كه خود فرزند صائد دجال بودن خود را انكار مي‌كند اشاره مي‌نمايد به روايتي كه مسلم از قول او نقل كرده است كه مي‌گويد: پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: دجال فرزند ندارد و من دارم پيامبر فرمود دجال وارد بر مكه و مدينه نمي‌شود ولي من در مدينه به دنيا آمدم و اكنون مي‌خواهم به مكه بروم.
2 . دجال نوعي و سمبليك: علامه سيدمحمد صدر در اين باره مي‌فرمايد: مفهوم دجال سمبل پيچيده‌ترين و خطرناك‌ترين دشمن اسلام و خداست و اين در واقع توصيف نمودن و جهان‌بيني ماترياليستي غرب است[7] و عده‌اي ديگر از بزرگان نيز دجال را نماد و سمبل مي‌دانند و اين نكته را نيز بايد توجه داشت جدا از اينكه روايات دجال قابل اعتماد هستند يا خير و اينكه شيعه هم مانند اهل سنت مسأله دجال را قبول دارند يا نه و با چشم‌پوشي از اينكه دجال شخصي است يا نوعي يك نظريه ديگري نيز درباره دجال وجود دارد و آن اينكه دجال را بعضي جزء اشراط الساعه و علائم قيامت شمرده‌اند اگر اين احتمال پذيرفته شود پرونده بحث دجال در باب علائم ظهور بسته خواهد شد خصوصاً كه بعضي روايات اين برداشت را تأييد مي‌نمايند از جمله روايتي از پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ كه ده نشانه قبل از وقوع قيامت را شمارش مي‌فرمايند از جمله خروج دجال كه در منابع مختلف و معتبر اين رايت نقل شده است.[8]

نكته بعدي: محل خروج دجال است كه در روايات مكآنهاي مختلفي برايش نقل شده است از جمله اصفهان، خراسان، سجستان و همچنين سرنوشت دجال كه عاقبت به دست چه كسي به هلاكت مي‌رسد كه در اين باره روايات دو ديدگاه را مطرح مي‌كنند بعضي قائلند كه به دست حضرت عيسي و بعضي به دست حضرت مهدي (عج) جهت اختصار ما در پي ذكر روايات نيستيم.

2. سفياني:

در خصوص سفياني دو دسته روايت داريم:

دسته اول اينكه: پيش از ظهور حضرت حجت (عج) مردي از نسل ابوسفيان خروج مي كند كه مردي است ظاهرالصلاح و به ذكر خدا مشغول ولي پليد و فريبكار است و دولت عباسي را براي هميشه منقرض مي كند و شيعيان زيادي را به قتل مي رساند و از ظهور آن حضرت اطلاع مي يابد لشگري براي كشتن آن حضرت مي فرستد كه در بيابان بين مكه و مدينه در زمين فرو مي روند.

دسته دوم: اينكه سفياني جنبه توصيفي داشته باشد نه شخصي يعني در مقابل هر مرد انقلابي و مصلح راستين يك (يا چند) سفياني قد علم خواهند كرد.

اولا اگر دجال و سفياني مصاديقي باشند از عناوين كلي ديگر بحث تقدم و تأخير اين دو را نمي توان مطرح نمود زيرا در اين صورت اين عناوين در فرد خاص و زمان جداگانه اي ظهور پيدا نمي كنند تا در مقام مقايسه زماني براييم.
دوم: اگر پذيرفتيم كه دجال فرد خاصي همچون سفياني است در روايات نقل شده اشاره اي به تقدم و تأخر اين دو نسبت به يكديگر نشده است بلكه اشاره اي به زمان ظهور و آشكار شدن آنها نيز نشده است به جز يك سري علائم و نشانه كه خصوصيات هر كدام از اين دو را مشخص مي سازد تا اين موضوعات از يكديگر تفكيك شده و خود به تنهايي علامتي باشند براي ظهور صاحب الزمان (عج).

نكته: در مثل اين روايت كه از حضرت امام محمد باقر ـ عليه السلام ـ نقل مي شود، كه مي فرمايند: "خروج سفياني و يماني و خراساني (هاشمي) از نظر زمان در يك سال و در يك ماه و در يك روز خواهد بود و...[9]" اشاره به مقارنه بعضي از علائم مي شود لكن از مقارنه دجال و سفياني يا تقدم و تأخير يكي از ديگري صحبتي به ميان نيامده است.

سوم: اين روايات راجع به دجال و سفياني و بيشتر در مورد دجال، از يك پراكندگي و آشفتگي برخوردار است كه انسان را به اين آشكار شدن و ظهور زماني و نيز به كيفيت و نحوه مواجه با اين علائم به درستي، رهنمون نمي سازد بلكه فقط علامتهائي از ظهور را مشخص مي كنند تا به شيعيان پيرو مكتب اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ راه درست و نادرست را بنمايانند، تا در هنگام ظهور آن حضرت دچار سردرگمي و ابهام در يافتن مسير صواب از ناصواب نگردند.

3. سيد حسني

.بر اساس احاديث و روايات، خروج سيد حسني، ‌از نشانه‌هاي ظهور حضرت مهدي ـ عليه السلام ـ است.

امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمودند: سيد حسني جواني خوش سيماست كه از سرزمين ديلم و قزوين براي نصرت و ياري آل محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ قيام مي‌نمايد و با بانگي رسا و بياني شيوا فرياد بر مي‌آورد كه به ياري آل محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ برسيد و از شما طلب ياري مي‌كند. مردان از طالقان كه شوق شديد به جهاد دارند به او پاسخ مثبت مي‌دهند.[10]

شيخ عباس قمي (ره) مي‌فرمايد: سيد حسني از اولاد حضرت امام حسن مجتبي ـ عليه السلام ـ است. او دعوي باطل ندارد و ادعاي مهدويت يا نيابت امام زمان بودن را ندارد و مردم را به نفس خود دعوت نمي‌كند و از شيعيان مخلص ائمه اثني عشر و تابع دين حق است و در بين مردم مطاع و بزرگ است و در گفتار و كردار موافق با شريعت حقّه خاتم الانبياء محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ است، در زمان او كفر و ظلم، عالم را فراگرفته است و مردم از دست ستمگران و فاسقان در اذيت و آزار به سر مي‌برند. در چنين شرايطي سيد حسني براي نصرت دين استغاثه مي‌كند و مردم او را اجابت نمايد.[11]

سيد حسني، پس از دوران طولاني، زمام امور مناطقي را به دست مي‌گيرد و اندكي پيش از ظهور به سوي عراق وكوفه مي‌رود و از ديلم و قزوين تا كوفه زمين را از لوث وجود ظالمان پاك مي‌كند و سرانجام كوفه را محل اقامت خويش قرار مي‌دهد؛ مدتي در كوفه اقامت مي‌نمايند و سپس «خبر ظهور مهدي (عج) به ايشان مي‌رسد، سيد با يارانش به محضر حضرت مشرف مي‌شوند و از آن حضرت مطالبه دلايل امامت و موارث انبياء را مي‌نمايد.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] . نگرش بر اخبار و علائم ظهور حضرت مهدي، علي اكبر عارف، چاپ شريعت، ص 181.

[2] . دادگستر جهان، ابراهيم اميني. ص 224، چاپ 78.

[3] . دادگستر جهان، ابراهيم اميني، ص 225، چاپ 78.

[4] . تاريخ غيبت كبري، سيد محمد صدر، ترجمه افتخارزاده، ص 643.

[5] . صحيح مسلم، ج 9، باب 1094، ح 1947.

[6] . بحارالانوار، محمدباقر مجلسي، ج 52، ص 193، چاپ اسلامي.

[7] . نشانه‌هاي يار و چكامه انتظار، مهدي عليزاده، ص 67.

[8] . اثبات الهداه، شيخ حرعاملي، ج 7، ص 405و مختصر بصائر الدرجات، ص 202 و الغيبه طوسي، ص 426 و خصال شيخ صدوق، ج 2، ص 431.

[9] . بحارالانوار، ج 52، ص 232، روايت 96، باب 25، غيبت نعماني، ص 255، باب 14، حديث 13.

[10] . محمد باقر مجلسي، بحار الانوار، موسسه الوفاء بيروت، ج 53، ص 15.

[11] . شيخ عباس قمي، منتهي الامال، انتشارات فراروي، 1381، ص 1317.

دیدگاه ها

واقعا خوب بود.اما یکی از مهمترین نکته ها این بود که توبه قبول نمیشه ینی انسان باید فقط کار درست رو انجام بده نه اینکه وقتی شرایط دشوار رو دید(مثلا همون قحطی)بگه الان واقعا شرایط غیر قابل تحمله یکم خطا که اشکال نداره بعدا توبه میکنم!

واقعا خوب بود.اما یکی از مهمترین نکته ها این بود که توبه قبول نمیشه ینی انسان باید فقط کار درست رو انجام بده نه اینکه وقتی شرایط دشوار رو دید(مثلا همون قحطی)بگه الان واقعا شرایط غیر قابل تحمله یکم خطا که اشکال نداره بعدا توبه میکنم!

پس دجال از ایران و اصفهانی هستند ایول به این همه ارادت!

Lost Blades Man:
دجال

شیخ صدوق درکمال الدین از((نزال بن سبره))روایت می کندکه گفت :علی بن ابیطالب (ع)برای ماخطبه خواند وپس از حمد وثنای الهی سه بارفرمود:سلونی ایها الناس قبل ان تفقدونی :ای مردم!پیش از آنکه مرا ازدست بدهید،هرچه می خواهید از من بپرسید!

دراین وقت صعصعه بن صوحان ازجای خود برخاست و

گفت:یا امیرالمومنین (ع)،دجال کی خواهد آمد؟فرمود:بنشین!

خداوندسخن توراشنیدودانست که مقصودت چیست.بخداقسم دراین باره سائل ومسئول(توومن)یکسان هستیم،(یعنی این از اسراری است که فقط خداوندمی داند).ولی این را بدان که آمدن دجال علاماتی دارد که متعاقب هم به وقوع می پیوندد.اگر خواسته باشی اطلاع می دهم .عرض کرد:یا امیرالمومنین (ع)بفرمایید.

فرمود:آنچه می گویم از حفظ کن!علامات آن این است:

دجال زمانی می آیدکه مردم نماز را بمیرانند،.امانت را ضایع کنند،دروغ گفتن را حلال شمارند و ربا بخورند و رشوه بگیرند،وساختمانها را محکم بسازند،دین را به دنیا بفروشند. وزمانی که سفیهان را بکار گماشتند،با زنان مشورت کردند،وپیوندخویشان را پاره نمودندوهوا پرستی پیشه ساختند وخون یکدیگر را بی ارزش دانستند.

حلم وبردباری در میان آنها نشانه ضعف وناتوانی باشد،وظلم وستم باعث فخر گردد،اُمرا،فاجر. وزراء ظالم، وسرکردگان دانا خائن .وقاریان قرآن،فاسق باشند.شهادت باطل،آشکار باشد.واعمال زشت وگفتار بهتان آمیز وگناه وطغیان وتجاوز علنی گردد.قرآنها زینت شود،ومسجدها نقاشی ورنگ آمیزی ومناره ها بلندگردد،واشرارمورد عنایت قرارگیرندوصفها درهم بسته شود.خواهش هامختلف باشدوپیمان ها نقض گردد،و وعده ای که داده شده نزدیک شود.زنها بواسطه میل شایانی که به امور دنیا دارنددرامر تجارت با شوهران خودشرکت جویند.صداهای فاسقان بلند گردد واز آنها شنیده شود.بزرگ قوم،رذل ترین آنهاست.ازشخص فاجر به ملاحظه شرش تقیه شود،دروغگوتصدیق وخائن امین گردد،زنان نوازنده،آلات طرب وموسیقی به دست گرفته،نوازندگی کنند.ومردم پیشینیان خودرا لعنت نمایند.زنها بر ،زینها سوارشوند وزنان به مردان ومردان به زنان شباهت پیداکنند.شاهدبدون اینکه از وی در خواست شود،شهادت می دهدودیگری به خاطر دوست خود برخلاف حق گواهی دهد.احکام دین را برای غیر دین بیاموزندوکار دنیا را برآخرت مقدم دارند.پوست میش را بردلهای گرگها بپوشند در حالیکه دلهای آنها از مردار، متعفن تر واز صبر،تلخ تر است.درآن موقع شتاب وتعجیل کنید.بهترین جاها در آن روز، بیت المقدس است. روزی خواهد آمد که هرکس آرزو کندکه از ساکنان آنجا باشد.در این وقت اصبغ بن نباته برخاست وعرض کرد:

یاامیرالمومنین (ع)دجال کیست؟

فرمود: بدان که دجال صائدبن صید است. شقی،کسی است که ادعای اوراتصدیق کند وسعادتمند کسی است که اوراتکذیب نماید.ازشهری که آن را اصفهان می گویند وقریه ای که معروف به یهودیه است بیرون می آید.چشم راست ندارد وچشم دیگردر پیشانی اوست ومانندستاره صبح می درخشد.چیزی در چشم اوست که گویی آمیخته به خون است.درپیشانی وی نوشته است ((این کافراست))هر شخص با سواد وبی سواد آن را می خواند.داخل دریاها می شود وآفتاب با او می گردد.در جلو رویش کوهی از دود است وپشت سر او کوه سفیدی است که مردم آن را طعام می بینند.وی در یک قحطی سختی می آیدوبرالاغ سفیدی سوار است یک گام الاغش یک میل راه است!زمین درزیرپای اونوردیده می شود.ازهیچ آبی نمی گذرد مگر اینکه تا روز قیامت خشکیده می شود.با صدای بلندخود چنان ندا درمی دهدکه از مشرق تا مغرب جن وانس وشیاطین صدای او را می شنوند،می گوید:((ای دوستان من بیایید به سوی من،منم آن کسی که بشر را آفریدم واندام آنها را معتدل و متناسب نمودم وروزی هر کسی را تقدیر نموده و همه را به یافتن آن راهنمایی میکنم .من آن خدای بزرگ شما هستم )).دجال دشمن خدا ،دروغ می گوید،اویک چشم دارد.غذا می خورد.دربازارها راه می رود در صورتی که خداوندِ ،شما ،نه یک چشمی است ونه غذا می خورد ونه دربازارها راه می رود. وفناپذیرنیست.

غالب پیروان او در آن روز اولادزناهستند.خداوند او را در شام ،در تلی معروف به { تل افیق } سه ساعت از روز جمعه بر آمده به دست کسی که عیسی بن مریم پشت سر او نماز می گزارد،می کشد.

بدانیدکه بعد از آن ،حادثه بزرگی روی می دهد.

عرض کردیم :یا امیر المونین(ع)آن حادثه چیست؟

فرمود:آمدن{ دابه الارض }از سمت { صفا }است.انگشترسلیمان وعصای موسی با اوست آن انگشتر را بر روی هرمومنی که می گذارد در جای آن نوشته می شود:این مومن حقیقی است. وبروی هر کافری بگذاردنوشته می شود این کافرحقیقی است.تا جایی که مومن صدا می زند: ای کافر، وای برتو. وکافر صدا می زند:ای مومن خوش به حالت !دوست داشتم من هم امروز مثل توبودم وبه چنین سعادتی برسم.

سپس دابه الارض سر خود را بلندمی کند ومردمی که در بین مشرق و مغرب هستندبعدازطلوع خورشیداز جانب مغرب به اذن خدا اورا می بینند.

درآن وقت دیگرتوبه برداشته می شود،

نه توبه ای قبول و نه عملی به سوی

Lost Blades Man:
خدا بالامی رود.وایمان کسی که پیشترایمان نیاورده ،یا درحال ایمان،خیری کسب نکرده بود به حال صاحبش سودی ندارد.

آنگاه حضرت فرمود:از آنچه بعد از آن روی می دهد از من نپرسید.زیرا حبیبم رسول الله(ص)با عهد بسته که جز به عترت خود اطلاع ندهم.

جاهای امن درزمان خروج دجال لعین لعن الله علیه مسجد الاقصی و مدینه النبی ومکه مکرمه است.

پس چرا میگویند دجال حکومت میکند ایا دجال همان شیطان نیست پس چرا ماسونها خود را برای حکومت او اماده میکنند اومیگوید من خدای شما هستم و جادوگری میکند هرم تک چشم به او مربوط نمیشود ایا؟

اگر روایات مربوط به محل خروج دجال را در نظر بگیریم اکثر مکان ها در حدود عرض جغرافیایی 33 درجه شمالی قرار دارند

ممنون مطالب مفید بود اما لطفا در مورد صحت تصویر پخش شده در دنیای مجازی در مورد دجال هم مطلب بگذارید .

سلام.واقعا مفید بود.امیدوارم مطالبی هم درمورد ادعای یهود مبنی بر به دنیا آمدن دجال(پسری با یک چشم) نیز بگذارید.تشکر فراوان

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • تگ های مجاز : <a> <br> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
4 + 13 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .